Het NIBUD informeert en adviseert over de financiën van huishoudens in Nederland. Hun doelstelling: voorkomen van geldproblemen.  Het is dus niet gek dat het NIBUD het toenemend aantal abonnementen in 2019 heeft onderzocht. Een aantal uitkomsten zetten we graag op een rijtje

Bijna de helft van de respondenten heeft vijf tot tien abonnementen
“Van de respondenten heeft 44 procent vijf tot tien abonnementen; 23 procent heeft er tien tot vijftien. De meest voorkomende abonnementen zijn het combinatiepakket (internet, televisie en telefoon), mobiele telefoon met internet, streamingdiensten en de loterij. Van de producten die ook zonder abonnement verkrijgbaar zijn, is de loterij het populairst, gevolgd door kranten en tijdschriften”.

Afwezig in dit rijtje is het auto-onderhoudsabonnement. Gezien het aantal abonnementen, is de consument klaar een auto-onderhoudsabonnement dat daadwerkelijk waarde toevoegt.  Met Car Service Plan creëer je je eigen onderhoudsabonnement waaraan jij, voor jouw bedrijf, unieke kenmerken aan toe kunt voegen.

Financiële voordelen en gemak als reden voor een abonnement
“ De meest genoemde reden om voor een abonnement te kiezen, in plaats van het losse product, is dat het abonnement voordeliger is dan losse aankopen. Van de respondenten noemt 43 procent dit als reden. Nog eens 40 procent noemt gemak als reden voor een abonnement in plaats van het losse product. Respondenten met een hoger inkomen en ouderengeven vaker dan gemiddeld aan vanuit gemak voor een abonnement te kiezen”

Als autobedrijf zijn we in veel  gevallen in staat diensten goedkoper in te kopen dan een consument. Denk bijvoorbeeld aan pech onder weg service. Een consument betaalt als snel tussen de € 100 en € 200,- bij gerenommeerde aanbieders. Neem je zo’n mobiliteitspas of road side assistance op in je Car Service Plan, dan bespaart de klant al snel. En dat is precies wat de consument wil. Het zelfde geldt voor de APK. Combineer die met een grote beurt, dan kost de keuring minder dan als los product.

Abonnementen als kans en verleiding
“Veel respondenten zien abonnementen als kans. Van de respondenten vindt 41 procent het prettig dat er steeds meer mogelijkheden zijn om een abonnement af te sluiten voor een product/dienst. Ook vindt 41 procent dat abonnementen meer voordelen hebben dan nadelen. Abonnementen kunnen ook verleiden: 11 procent van de respondenten geeft aan snel in de verleiding te komen als een abonnement persoonlijk aan hem wordt aangeboden.”

Het aanbieden van abonnementen wordt door klanten dus gezien als een kans. Een eerlijk Car Service Plan zal dus al snel in de smaak vallen.

Merendeel van de respondenten ervaart abonnementen als vaste uitgavenpost
“Van de respondenten ervaart 65 procent de eigen abonnementen als een vaste uitgavenpost. De abonnementen worden het vaakst (36 procent) per maand betaald. Bijna de helft (45 procent) van alle abonnementen wordt via een automatische incasso betaald. Combinatiepakketten (internet, tv, telefoon), abonnementen voor de mobiele telefoon met internetbundel en loterijen worden het vaakst per automatische incasso betaald”.

Wil je auto rijden, dan zijn met name de onverwachte onderhouds- en reparatiekosten voor de consument vervelend. Onvoorspelbaar lijkt daardoor ook variabel. En dat is zonde, want zeker auto onderhoud is als je auto rijdt een vaste kostenpost. Slijtage en onderhoud is buitengewoon voorspelbaar. Met een Car Service Plan maak je van, voor de consument variabele kosten, vaste kosten. En dat verhoogt het plezier aan autorijden. Een Car Service Plan past daarom goed bij de hedendaagse consument die wil weten waar hij aan toe is.

Huishoudens onderschatten abonnementen
“Het Nibud ziet dat vrijwel iedereen (90procent) onderschat hoeveel abonnementen het huishouden heeft afgesloten. De meeste huishoudens denken er een paar te hebben, terwijl het merendeel (67procent) vijf tot vijftien abonnementen heeft. Dit heeft als gevolg dat men ook meer geld kwijt is aan de abonnementen dan men zich realiseert.”

Als aanbieder van een Car Service Plan is het belangrijk dat je goed communiceert wat je levert en welke waarde dat vertegenwoordigt. In de opzet van Car Service Plan hebben we hier zowel in onze tool als ook in  het contract extra aandacht aangegeven. Dat verdient een klant en zorgt ervoor dat de klant het auto-onderhoudsabonnement als een waardevolle uitgave ziet.